Witamina K i jej właściwości

Aneta R. Grudzień 31, 2017 Możliwość komentowania Witamina K i jej właściwości została wyłączona

Witamina K, inaczej nazywana fitomenadionem, menadionem, menadiolem. Można ją znaleźć w owocach, warzywach oraz niektórych produktach pochodzenia zwierzęcego.  Bierze udział w homeostazie wapnia i wpływa na krzepliwość krwi. Zapobiega krwawieniom wewnętrznym, krwotokom i zapobiega nadmiernemu, obfitemu krwawieniu miesiączkowemu. Witamina K reguluje wytwarzanie protrombiny, czyli białka osocza krwi, które bierze udział w procesach zapobiegających wypływowi krwi w czasie zranienia i uszkodzenia naczyń krwionośnych. Witamina K umożliwia również prawidłowe funkcjonowanie układu kostnego oraz zapobiega skazie krwotocznej noworodków.

 

Witamina K a niemowlęta

Niemowlęta są szczególnie narażone na jej brak ze względu na ograniczone przechodzenie witaminy przez łożysko w czasie ciąży. Ponadto dziecko zużywa ją tuż po narodzinach w dużych ilościach. Na jej niedobór są narażone niemowlęta, które karmi się piersią, ponieważ pokarm matki zawiera jej niewielkie ilości.  Ponadto, w jelicie grubym noworodka znajdują się bifidobakterie, które nie produkują witaminy K. Witamina K dla noworodków jest niezmiernie ważna dla ich prawidłowego funkcjonowania. Krwawienie z niedoboru witaminy K dotyczy noworodków i niemowląt do 3 miesiąca. Dzieci karmione sztucznie nie mają wymaganej dodatkowej dawki witaminy K. Niemowlęta, które karmi się mieszankami mlecznymi, mlekiem dla wcześniaków po jednorazowym otrzymaniu owej witaminy, nie wymagają dalszej profilaktycznej podaży.

Zapotrzebowanie witaminy K

Człowiek swoje zapotrzebowanie pobiera w połowie z warzyw, reszta pochodzi ze źródła bakteryjnego. Jej nadmiar może powodować poty, uczucie gorąca. Jej niedobory u dorosłych ludzi zdarzają się rzadko. Przyczyną niedoboru witaminy K jest przyjmowanie preparatów antybiotykowych, które niszczą bakterie produkujące witaminę K. Niedobór witamin K spowodowany bywa też przez diety odchudzające i zbyt rzadko jadane warzywa zielonolistne. Znaleźć ją można w ciemnozielonych i liściastych warzywach, takich jak: brokuły, rzepa, szpinak, sałata, szparagi, brukselka, kalafior, kapusta. Oprócz tego w owocach, tj: awokado, brzoskwinie oraz jajach, serze i wątrobie, a także pomidorach, soi, groszku, truskawkach, lucernie.

Comments are closed.