Kreatyna – fakty i mity

Dziza Lipiec 29, 2015 Możliwość komentowania Kreatyna – fakty i mity została wyłączona

fakty i mity o kreatynie

Samo przyjmowanie kreatyny nie przyczyni się do wzrostu masy mięśniowej. Konieczny jest do tego jeszcze wysiłek fizyczny. Mięśnie budowane są nie podczas wysiłku, tylko w czasie odpoczynku. Najpierw podczas treningu zrywamy włókna mięśniowe. Następnie następuje okres regeneracji, kiedy to nasze ciało odbudowuje włókna, ale w większej ilości. Kreatyna przyspiesza ten proces. Poza tym jest transporterem energii i pozwala na bardziej intensywne treningi, gdyż opóźnia występowanie zmęczenia. Dobrym pomysłem jest łączenie kreatyny z beta alaniną przed treningiem.

Dla niektórych istotną informacją może być fakt, że kreatyna zwiększa szybkość dostępności energii w mięśniach. Zazwyczaj na samym początku wysiłku fizycznego zapotrzebowanie energetyczne organizmu jest większe. Zanim się rozruszamy, potrzebujemy trochę więcej energii. Kreatyna, jako transporter energii, jest w tym względzie bardzo pomocna. Stosują ją sportowcy, którzy uprawiają specyficzne dyscypliny – na przykład sprint, lub pływanie na krótkie dystanse. Kreatyna pozwala w widoczny sposób podnieść osiągi w takich przypadkach.

Suplementacja kreatyny objawia się również magazynowaniem wody w mięśniach. Wiele osób twierdzi, jakoby miałby to być jedyny efekt działania kreatyny. Nie jest to prawda. Po odłożeniu suplementu masa zmniejsza się, jednak nieznacznie. Przeprowadzono badania na osobach wykonujących trening oporowy i stosujących kreatynę. Wykazały one jednoznacznie większy przyrost beztłuszczowej masy mięśniowej w porównaniu do osób, które otrzymywały placebo. Realnie można liczyć na 2 lub 3 dodatkowe kilogramy mięśni w okresie 3-4 miesięcy.

Dodatkową ciekawostką jest fakt, że suplementacja kreatyny nie tylko zwiększa masę mięśniową, lecz również samą siłę mięśni. Badania wykazują, że może być to wzrost w granicach około 10-15 procent. Należy jednak wziąć pod uwagę, że tak jak w przypadku każdego innego suplementu, bardzo istotne są indywidualne predyspozycje każdego organizmu. Niektóre osoby mogą na kreatynę reagować znacznie lepiej, inni zaś słabiej, lub nawet w ogóle.

Comments are closed.