Czym jest asertywność?

dzielik Kwiecień 11, 2018 Możliwość komentowania Czym jest asertywność? została wyłączona

Czym jest asertywność

Pewność siebie w relacjach z innymi – to częsty temat szkolenia, o który pytają kadrowcy szukający kursów dla załogi swojej firmy. Czym jest ta osławiona asertywność?

– Asertywność to metoda postępowania – wyjaśnia Witold Mockałło z agencji doradczej HRmapa, która prowadzi od kilkunastu lat szkolenia interpersonalne  – Ta postawa wynika z bycia w zgodzie z samym sobą. Wiąże się z autentycznością postawy, uczciwością wobec siebie i otoczenia.

Asertywna postawa w teorii charakteryzuje się osobistym potencjałem do podtrzymywania i bronienia nawet trudnych czy kontrowersyjnych opinii w godny sposób, z poszanowaniem prawa do ujawniania opinii przez innych, których poglądy mogą przeczyć naszym.

Asertywne zachowanie zatem to takie, w którym szanujemy i dobrze oceniamy siebie – mając cały czas w świadomości osobiste oczekiwania w relacjach z innymi ludźmi, a jednocześnie oczekiwania innych. Mowa tu o potrzebach psychologicznych, np.: bezkonfliktowe współdecydowanie czy otwartą komunikację. Asertywność – oczywiście istnieje tylko w związku ze swoją wyważoną i pozytywną samooceną.

Najważniejsze metody relacji asertywnych, które trenerzy ćwiczą z uczestnikami na kursach menedżerskich to:

• Masz prawo do czynienia tego, co chcesz – dopóty, dopóki twoje działania nie ranią kogoś innego.
• Istnieją takie sytuację między ludźmi, w których prawa nie są oczywiste. Zawsze jednak masz prawo do przedyskutowania i wyjaśnienia problemu z drugą osobą.
• W kwestiach spornych wyrażaj opinie zamiast oceny, np. mów: moim zdaniem, mam na to inne spojrzenie zamiast: nie masz racji, jesteś głupi.
• Rozmawiając o kwestiach spornych stosuj tzw. zasady harwardzkie w negocjowaniu porozumienia: oddziel człowieka od problemu (mów o konkretnej sprawie zamiast krytykować osobę); mów o interesach a nie o stanowiskach (interesy – to inaczej potrzeby, rozmawiaj o potrzebach własnych oraz drugiej strony).

W asertywnym moderowaniu konfliktów psychologowie zalecają następujące metody, które można stosować równie skutecznie równolegle jak i niezależnie od siebie:
• Procedura Pameli Buttler: to wieloetapowe wywieranie wpływu, gdy poprzez dodawanie kolejnego postępowania (gdy poprzednie nie działa) w celu wyegzekwowania własnych praw:

1. Powiedz o konfliktowej sytuacji,

2. Zapowiedz wyprzedzająco konsekwencje,

3. Wyraź emocje, np. niezadowolenie,

4. Odwołaj się do „zaplecza”, np. powołaj się na zapisaną w firmowych kodeksach regułę, prawo itp.

5. Zagroź karą

6. Wykonaj zapowiedzianą karę
• Zdarta płyta: powtórz przynajmniej trzykrotnie swoje stanowisko, zawsze tymi samymi słowami – w reakcji na nalegania drugiej strony, bardzo ważne jest mocne ale zarazem łagodne kilkukrotne powielenie swojego stanowiska. Odmawiając: powiedz nie, nazwij to, czego odmawiasz, daj zwięzłe uzasadnienie, zastosuj „zdartą płytę”.
• Sondowanie: w czasie krytyki, z którą się spotkasz oczekuj merytorycznej rozmowy o oceny: co konkretnie było źle?, … co miało być zrealizowane…?, dlaczego uważasz, że to nie spełnia twoich oczekiwań…? Itp.
• Osłona: forma emocjonalnego osłonięcia się przed słownym niekonstruktywnym atakiem drugiej osoby. Zauważamy, że wypowiedzi atakującego to subiektywny ogląd sytuacji a nie czyste fakty: rzeczywiście- mogłeś pomyśleć, że nie jest to nic warte ….tak a twoje perspektywy mogło to tak wyglądać ….mogłeś tak pomyśleć … itp. Kluczowa jest tu świadomość, że to tylko opinia tej osoby.Asertywne wyznaczanie granic: stanowcze żądanie np.: nie życzę sobie, żebyś tak się do mnie zwracał!

– Niestety warto sobie zdać sprawę, że pewności siebie nie damy rady nauczyć się na trwającym kilkanaście godzin kursie – mówi Jolanta Uran, która coachingi interpersonalne prowadzi już od dwudziestu lat. – Budowanie umiejętności interpersonalnych to długi wysiłek i praca nad sobą. W sumie to dość drogie szkolenie wielu z nas mogłoby zamienić na niedrogi warsztat e-learning za kilkadziesiąt złotych. Znacznie bardziej priorytetowa będzie motywacja i regularność w ćwiczeniu stosowania poznanych zachowań asertywnych.

Comments are closed.