Aktywność fizyczna w połogu

Aneta R. Sierpień 15, 2019 Możliwość komentowania Aktywność fizyczna w połogu została wyłączona

Połóg to okres, który kończy wszelkie zmiany, które zachodzą w ciele kobiety po narodzinach jej dziecka. Jest to okres, który ma za zadanie doprowadzić ciało kobiety sprzed ciąży. Aby matka mogła skupić prawie całą swoją uwagę na maleństwie, to połóg powinien przebiec zdrowo i sprawnie. I właśnie fizyczna aktywność podczas połogu pozwala szybciej wrócić do formy. Aktywność ta uwalnia hormony „szczęścia”, natomiast one odpowiadają za radzenie sobie z dolegliwościami oraz za dobry nastrój, coraz to bardziej nowymi problemami związanymi z noworodkiem.

Kiedy rozpocząć ćwiczenia?

Jeżeli poród przebiegł bez żadnych powikłań, to ćwiczenia można rozpocząć już po dwudziestu czterech godzinach po porodzie. Dobrze jest rozpocząć od ćwiczeń mięśni Kegla, czyli dna miednicy. Ich zadaniem jest wzmocnić mięśnie krocza. Są one bardzo rozciągnięte i obolałe po porodzie. Również zwieracze moczowej cewki są rozciągnięte i one powinny wrócić do stanu przed ciążą. Ćwiczenia te pozwolą zapobiec nietrzymaniu moczu. Aktywność ta polega na tym, aby napinać mięśnie tak jakbyśmy chcieli wstrzymać mocz. Czas trwania to trzy do sześciu razy w ciągu dnia po około dwadzieścia powtórzeń przez około dwa bądź trzy miesiące.

Przeponowe oddychanie i ćwiczenia

Ćwiczenie to łączymy z przeponowym oddychaniem. Jeżeli kobieta czuję się dobrze, to już między trzecim a piątym dniem po porodzie można wprowadzić inne ćwiczenia związane z rozciągniętymi mięśniami brzucha. Rozstępy mięśni brzucha to dość częste zjawisko, które powinno się korygować przez przyciąganie obiema rękami mięśni do siebie. Natomiast jeśli rozstępy są zamknięte dana kobieta powinna wykonać napięcia izometryczne tych mięśni, zaginanie dolnych kończyn (nóg) w biodrowych stawach i kolanowych. Większa możliwość korzystania z aktywności fizycznej jest jednak szersza po szóstym tygodniu po porodzie. Wtedy kobieta jest po kontrolnej wizycie u ginekologa. Po stwierdzeniu braku przeciwskazań i akceptacji lekarza można rozszerzyć ćwiczenia – wcześniej można było sobie zaszkodzić. Możemy dołączyć takie aktywności jak: marsze, spacery, jazdę na rowerze, bieganie, aerobik w wodzie, joga, pływanie oraz pilates.

Figura, jak przed ciążą

Wiele kobiet pragnie wrócić do swojej figury sprzed ciąży i dzięki tym ćwiczeniom można to osiągnąć. Kobieta może sama w domu ćwiczyć, może uczęszczać na zorganizowane zajęcia (jeżeli jej czas na to pozwoli) oraz ćwiczyć w plenerze wraz ze swoim dzieckiem. (w wózku) Nordic walking, które jest ostatnio bardzo popularne to ćwiczenie, które również można rozpocząć od razu po narodzinach dziecka, które można zabierać ze sobą w chuście, która jest zawieszona na tułowiu. Kobieta, która ma dziecko przy sobie czuje się lepiej, a także dziecko przy matce uspokaja się, czując jej obecność i zapach. Ćwiczenia te pozwalają szybko wrócić po porodzie do sprawności.

Jak już zostało wspomniane, aktywność fizyczna nie tylko pozwala na do sprawności sprzed ciąży ale i do sylwetki, co powoduje lepsze samopoczucie kobiety. Dość często szybka aktywność po porodzie nie jest akceptowana przez wiele osób. Niejedna kobieta usłyszała wiele przykrych słów, a właśnie powinna być wspierana. Zrelaksowana kobieta po ćwiczeniach dużo lepiej radzi sobie z obowiązkami związanymi z opieką nad dzieckiem. Dużym oparciem w takich sytuacjach jest mąż bądź partner kobiety.

Comments are closed.